Podle nejnovějších průzkumů se 60 % českých zákazníků při online nakupování informuje o nejvýhodnějších nabídkách na srovnávačích cen. Není se čemu divit, srovnávače umožňují rychle a zevrubně porovnat produkty v nabídkách mnoha e-shopů – nabízí přehledné srovnání ceny produktů, jejich vlastností nebo ceny dopravy a velmi důležité jsou recenze, které popisují zkušenosti ostatních zákazníků jak s produkty, tak i e-shopy.
I proto již více než 80 % e-shopů nějakým způsobem zařadilo srovnávače cen do své marketingové a prodejní strategie. Obchody, které zatím srovnávače cen aktivně nevyužívají, by měly vážně zvážit, zda by se jim takový krok nevyplatil. Srovnávače cen mohou generovat zajímavé konverze a bez jejich využití naopak hrozí, že brzy nebudete stačit konkurenci.
Co všechno je třeba udělat, abyste se se svým e-shopem mohli do sítě srovnávačů cen zapojit? A jak to udělat, aby byly výsledky co možná nejlepší?
1. Rozhodněte se, zda jsou srovnávače cen pro vás tím správným rozhodnutím
Srovnávače cen mohou některým e-shopům generovat 20, nebo dokonce 30 % veškerých prodejů. Jde o velmi efektivní nástroj, který může plně rozvinout prodejní potenciál vašeho e-shopu. Mezi hlavní výhody, které srovnávače inzerentům nabízí, patří například:
- vysoká návštěvnost – srovnávače cen jsou mezi zákazníky velmi oblíbené a denně je navštěvuje mnohem více potenciálních zákazníků než jakýkoliv samostatný obchod
- vyšší konverzní poměr – srovnávače cen používají především lidé, kteří aktivně hledají konkrétní produkt a často se už rozhodli jej pořídit – konverzní poměr ze srovnávačů je tedy obvykle vyšší než v případě samotného e-shopu
- social proof – většina z těch nejoblíbenějších srovnávačů cen nabízí uživatelům celou řadu funkcí souvisejících s hodnocením obchodů, což vám dává příležitost zapracovat na svém community managementu a částečně i na word-of-mouth marketingu
Přestože srovnávače cen mohou nabídnout takto zajímavé výsledky, nemusí být tím správným řešením pro každý e-shop. Pokud třeba prodáváte velmi specifické ručně vyráběné produkty, srovnávače cen vám pravděpodobně nepomohou, protože nikdo nenabízí stejný produkt, se kterým by ten váš šel srovnávat.
Většiny e-shopů se toto ovšem netýká a pokud podnikáte v jakémkoliv konkurenčním odvětví, kde různé další obchody nabízí sortiment podobný tomu vašemu, do srovnávačů se určitě vyplatí investovat.
2. Vyberte ten správný srovnávač cen
Dnes je na českém trhu dostupný nespočet srovnávacích portálů a byť je možné inzerovat na všech z nich, obzvláště pro menší e-shopy bude zásadní v první fázi vybrat pár takových srovnávačů, které budou nejvíce odpovídat vaší celkové obchodní strategii. Hlavní rozdíly mezi jednotlivými možnostmi spočívají primárně v tom, zda jde o univerzální, nebo specializované srovnávače.
Univerzální srovnávače cen
Univerzální srovnávače se nezaměřují na specifický sortiment, ale umožňují zákazníkům procházet nabídky všech možných kategorií zboží na jednom místě. Produkty jsou do odpovídajících kategorií přehledně rozděleny, ale v rámci kategorií nemusí mít vždy tolik propracované podrobné dělení produktů. Tento typ srovnávačů má nejvyšší návštěvnost a mezi jeho zástupce patří například Heureka.cz nebo Zboží.cz.
Specializované srovnávače cen
Specializované srovnávače porovnávají pouze zboží určitého typu. Na rozdíl od univerzálních srovnávačů jde o variantu s nižší návštěvností, ale zato se mohou pochlubit ještě vyšším konverzním poměrem. Příkladem specializovaných srovnávačů cen jsou třeba Modio.cz, zaměřující se na módu, nebo srovnávač cen nábytku Homago.cz.
3. Nahrajte .xml feed a spárujte produkty
Jakmile jste rozhodnutí, že chcete s inzercí na srovnávačích cen začít a vybrali jste jeden nebo více srovnávačů cen pro začátek, spuštění samotné inzerce už není těžké. Každý srovnávač vyžaduje trochu jiný přístup, ale obecně stačí vytvořit administrační účet a nahrát .xml feed vašeho e-shopu. To je soubor, který obsahuje všechny informace o vašem sortimentu a zpravidla není těžké ho vygenerovat, případně o to lze požádat správce webu.
Následně je ještě třeba se ujistit, že jsou vaše produkty spárované s již existujícími produktovými nabídkami na srovnávači cen. Jinak by se totiž mohlo stát, že na produktové stránce srovnávače například se zahradními sekačkami by se zobrazily nabídky všech vašich konkurentů, ale sekačky, které nabízíte vy, budou k vidění pouze na samostatné stránce. A tu pochopitelně uvidí podstatně méně uživatelů.
4. Nastavte bidding a režim financování
Obecně řečeno nabízí srovnávače cen výhodný režim financování, který je založen na konkrétních výsledcích. Neplatíte tedy za dosah, nýbrž pouze za prokliky. To dělá ze srovnávačů cen přívětivé médium i pro vlastníky e-shopů, kteří s marketingem nemají takové zkušenosti.
Financování se ovšem může na různých srovnávačích lišit. Někde je například možné biddovat (tj. určovat, kolik jste ochotni zaplatit za jeden proklik) a platit tak za pozici nabídky na produktových stránkách, ve výsledcích vyhledávání atd. Vyplatí se proto znát ceník srovnávače, který používáte.
5. Starejte se o kampaň a průběžně ji spravujte
Nastavením a spuštěním inzerce na srovnávači to ale nekončí. Aby vaše kampaň fungovala co nejlépe, je nutné ji průběžně spravovat. Jaké konkrétní tipy a triky mohou e-shopy v tomto směru využít?
- Analyzujte své výsledky i výsledky konkurence – jen pečlivá analýza odhalí, jestli za inzerci neplatíte málo, nebo naopak moc s ohledem na dosažení maximální ziskovosti. Samotná optimalizace je pak tím, s čím v Digital Depo nejčastěji pomáháme našim klientům.
- Nezanedbávejte ostatní složky marketingu – častou příčinou nízkého počtu konverzí na srovnávačích cen není samotná inzerce, ale e-shop, na který se člověk ze srovnávače dostane. Je proto důležité pořádně zapracovat na jeho UI, UX a textaci či na cenotvorbě. Se zlepšením UI a UX pomůže úprava stávajícího e-shopu, někdy je však na místě zvážit, jestli není lepší nechat vytvořit nový od nuly. Na textaci webu a produktů se pak většinou vyplatí využít služeb profesionálního copywritera, který ví, jak mají vypadat poutavé a originální prodejní texty. A hlavně je dokáže bez chyby „nabouchat“ do klávesnice.
- Věnujte se customer care – vzhledem k tomu, že srovnávače cen dnes mohou shromažďovat velké množství uživatelských recenzí, na které zákazníci kladou velký důraz, věnujte jim pozornost a včas a profesionálně na ně odpovídejte.